2011-08-10

Hej alla glada och tjuriga!
Sitter nu i min soffa här hemma i Bondi. Har varit en RIKTIGT lång dag i skolan idag vaknade ganska tidigt, runt 7 där. Lade mig så tidigt igårt eftersom att jag blev alldeles för trött för att fortsätta läsa läxan. Har haft tutorial i min nya kurs idag, Global Culture and Society, det gick bra men känner mig ganska nercös inför presentationerna som måste göras i den kursen eftersom att alla är så duktiga plus att jag måste snacka engelska. Jag är inte rädd för att prata engelska utan det är nervositeten plus engelskan som kommer göra det värre eftersom att jag itne gillar att stå och prata inför grupp!

Efter lektionen var det dags för håltimme och en tråkig sådan dock med väldigt god pizza, käkade två pizza slices en mexicana och en chicken and mushroom. MUMSIMUMSI! Efter det hängde vi lite och sedan var det dags för en föreläsning i Global Culture och det var minst sagt intressant. Han talade om orientalism och vad det är för något och det som är bra med honom är att han tar exempel från modern kultur och moderna filmer. Det gör det hela mycket roligare! 

Bästa citatet av honom idag var : "Worth watching because it's so ridiculous".
Citatet handlade ju då¨om filmer 300 som alla wannabe maskulina grabbar gillar, hihi.

Andra och sista föreläsningen handlade om Ongka och hans tribe Kawelka och hur  han (Ongka, Big man i Kawelka) skulle få ihop tillräckligt mycket grisar att ge bort i Moka som är en ceremoni där man ger bort griar och andra status symboler för att seda ge bort i en STOR Moka och visa vilket status ens stam har. Hans bästa citat som handlade om hru mycket grisarna var värda i status och vad de värderar i Ppua Nya Guina var då :

"You have to have pigs to pay for trouble and to get wives. If you don't have pigs you are rubbish".
-Ongka.

Ni kan skratta hur mycket ni vill åt det men eftersom att pengar inte är värt något där så tycker jag att det låter väldigt logiskt eftersom att de har mycket mer användning utav grisar eftersom att det matat fler munnar så att säga!

Nu sitter jag här hemma och lagar mat och väntar på att den ska på klar. SEN ska vi på stand-up! Det ni! :)
Pussipuss!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Isabella Skyline

Explore everything , stop at nothing.

RSS 2.0